Det har skrivits server­meter om Internet of Things eller IoT, och alla möjlig­heter som det öppnar upp för. IoT brukar beskrivas som ett nätverk av fysiska appa­rater, fordon och infra­struktur som inne­håller elekt­ronik, mjukvara, sensorer och – själva poängen — allt är uppkopplat.

Detta skapar en koppling mellan vår fysiska verk­lighet och dator­ba­serade system. IoT för med sig en uppsjö av möjlig­heter och utma­ningar inte minst när det gäller hållbarhetsfrågor.

AT Kearney, en global konsult­firma, uppskattade att världen skulle ha 26 miljarder uppkopplade enheter till år 2020, och servicebran­schen runt IoT skulle uppgå till 300 miljarder dollar i omsättning.

Bättre proces­sorer och billig tillgång på band­bredd möjliggör insamling av fantas­tiska mängder data vilket öppnar dörren för nya affärsmo­deller med fokus på att leverera en tjänst snarare än en produkt. Men än så länge är utbred­ningen ganska begränsad. Det finns ett par skinande exempel som flitigt lyfts fram. Två av dessa är Rolls Royce som börjat sälja driv­kraft till flygplan, istället för att sälja jetmo­torer (läs artikeln i The Economist från 2009 här), och Michelin som gått från att sälja däck, till att sälja kilo­meter. Båda dessa företag utnyttjar Internet of Things genom att i realtid mäta använd­nings­mönster och behov av service, och på så sätt anpassa sina pris­mo­deller. Det leder till ett bättre använd­nings­mönster, och att produk­terna får en längre håll­barhet. Det premierar också produkter som håller länge och kräver lite service, i motsats till mer tradi­tio­nella affärsmodeller.

Utöver dessa nya affärsmo­deller så under­lättar uppkopplade prylar även för delandets ekonomi, ett koncept som innebär att enskilda indi­vider och företag kan dela, hyra eller låna allt från verktyg och gräs­klippare till lägen­heter och bilar. Audi unite är ett exempel på detta, där du till­sammans med vänner, grannar eller kolleger kan dela på en Audi och där använd­nings­mönstret styr hur mycket var och en av de ingående part­nerna betalar varje månad för bilen.

Inom hälso- och sjuk­vårds­om­rådet finns flera poten­tiella tillämp­ningar av IoT. Till exempel skulle vi kunna konti­nu­erligt mäta och rapportera vårt hälso­till­stånd till sjuk­vården för förbättrad diagnostik och före­byg­gande arbete. Redan nu mäter vi ju puls och hastighet under löprundan eller räknar stegen under dagen.

Så finns det en solklar koppling mellan håll­barhet och Internet of Things?

IoT öppnar för många möjlig­heter till att förbättra hur vi till­verkar, använder och recir­ku­lerar prylarna runt oss. Smarta hem och städer kan bidra till att minska ener­gi­för­brukning, och smartare trans­porter minskar både behovet av bränslen och slitage på vägar och fordon.

Men det finns håll­bar­hets­ut­ma­ningar. Elektro­niska kompo­nenter behöver till­verkas och omhän­dertas på ett ansvars­fullt och hållbart sätt. Om våra kläder, mjölk­paket och damm­su­gar­påsar ska inne­hålla mängder av sensorer måste vi ha en radikalt annorlunda syn på avfall, och hur det ska omhändertas.

Dessutom kommer det behövas enorma mängder energi för att driva alla 26 miljarder uppkopplade manicker.

Det finns också en fördel­nings­pro­ble­matik. På Sveriges Ingen­jörers miljödag den 21/4 stod bland annat Anders Wijkman på scen. Han nämnde i förbi­gående utma­ningen med att sprida band­bredd till lands­bygden, där stödet till inve­ste­ringar i teknisk infra­struktur är allt för litet. För att vins­terna med IoT ska spridas globalt och till regioner utanför stor­stä­derna behövs en utbyggnad av de möjlig­gö­rande fakto­rerna, så som uppkoppling och proces­sor­kraft, för att nämna några.

Idag kan vi bara fantisera om alla de tillämp­ningar som IoT kan komma att få, och vilka möjlig­heter till en förbättrad vardag det kan medföra. Men vi behöver också reflektera kring de risker och even­tuella problem som feno­menet för med sig.

Om den gamla devisen ”What gets measured, gets managed” håller så har vi en spän­nande utmaning framför oss. När vi börjar mäta allt, kommer vi också kunna ta hand om allt?

Henrik Sundberg

Publi­cerat på måndag 2 maj, 2016