Malin Forsgren, Senior Advisor på 2050 och ansvarig för nätverket Cleantech Östergötland, har skrivit en gästkrönika i januarinumret av Affärsstaden Marknad East Sweden. Läs hela krönikan här.

Det är få områden där det finns så många seglivade föreställningar som när det gäller personbilar. Förklaringen är kanske att många ser bilen som en förlängd del av sig själva. Och för att värna den bilden känns det skönt att kunna avfärda alla alternativ som utmanar den rådande normen. De senaste åren har jag ofta mötts av argument från folk av typen: - Ja, det där med RME, det är helt livsfarligt. Hela bilen kraschade. Att incidenten inträffade för 20 år sedan och eventuellt berodde på usel kvalitet på importerad biodiesel med skumt ursprung och att utvecklingen har tagit megasprång sedan dess, det spelar ingen roll. Eller – Nej etanol är bara dyrt och leder till livsmedelskris. Dessutom släpper det ut mer koldioxid än fossila bränslen om man tittar på hela livscykeln. Att oljepriset har styrt livsmedelspriserna i mycket högre utsträckning, och att vi i Sverige tillverkar etanol med 95% koldioxidreduktion jämfört med fossila drivmedel är fakta som personen ifråga är glatt ovetande om. – Jo, men du förstår, tillverkningen av elbilar är verkligen inte särskilt miljövänlig, för att inte tala om batterierna. har poppat upp som en härlig ursäkt för att inte köpa en elbil på sistone. Och då har jag inte ens gått in på alla åsikter som florerar om räckvidd, möjlighet att ladda bilen etc.

Den tunga transportsektorn är på god väg att ställa om, och många förutspår att det är fullt möjligt att alla inrikes transporter kommer att vara fossilfria till 2025. Med detta i åtanke är utmaningen hur vi löser problemet med privatbilismen. Under 2017 såldes ca 380 000 nya bilar, vilket Bil Sweden glatt konstaterade är den högsta nivån någonsin. Och visst – nya bilar släpper ut lite mindre än gamla bilar, så ur det perspektivet är det förstås bra med en förnyad bilpark. Men den sänkningstakten räcker inte för att undvika en global klimatkatastrof. Det måste gå mycket fortare. Av de nya bilarna var ca 5% s.k. supermiljöbilar. Förhoppningsvis kommer det nya bonus-malus systemet som införs vid halvårsskiftet vara en stark drivkraft för att öka andelen. Men jag tror att det krävs mer än så.

I många andra sektorer lägger vi stort ansvar på företagen som säljer en vara eller produkt. Hur mycket kritik har t.ex. H&M eller IKEA fått ta emot för hur bomullen odlas el dyl. Men i bilbranschen hör jag ingen prata om vad bilhandlarna tar för ansvar när det gäller vilka bilar man säljer. Jag roade mig med att göra en högst ovetenskaplig liten undersökning och titta på de större Linköpingsbaserade bilhandlarnas hemsidor för att se om de lyfte fram elbilar eller bilar som går på alternativa drivmedel. Jag försökte också hitta om någon av bilhandlarna hade en specifik sida för att hjälpa kunden att välja bil ur ett miljöperspektiv eller åtminstone som innehöll någon information om olika drivmedel etc. Resultatet? NADA. INGET. För att förfalla till ett tonårsuttryck, det är ju helt sjukt dåligt. Eller förresten, jag hittade faktiskt ett undantag. En bilhandlare länkade vidare till Toyotas kampanjsida, och där lyfte man fram en hel del miljöbilar (vilket kanske beror på att Toyota i Sverige faktiskt följer upp hur stora CO2 utsläppen är från de bilar som respektive återförsäljare säljer).

Ur mitt perspektiv är bilhandlarnas bristande engagemang i detta inte bara oansvarigt ur ett miljöperspektiv, utan också farligt ur ett affärsperspektiv. Precis som i många andra branscher kommer de företag som väver in hållbarhet i affärsstrategierna att vinna kunder och affärer i längden. De bilhandlare som har säljare som är kunniga inom olika alternativ och som kan hjälpa kunden att välja rätt kommer att ta affärerna. Och detta är inte långt borta. Biogas håller på att få ett nytt uppsving med ett flertal märken som släpper nya modeller. Kanske ännu viktigare är elbilsmarknadens utveckling. I höstas gjorde Ny Teknik en genomgång av världens största biltillverkare, och hur de ligger till i elbilsracet. Spännande att se hur tillverkarnas planer ser ut. Volkswagen säger till exempel att de ska ha rullat ut 80 modeller av elbilar till 2025. Daimler har annonserat att samtliga Mercedes-modeller ska finnas i elektrisk version till 2022 och BMW kommer att erbjuda 25 elbilsmodeller till 2025. Det blir ju lite tokigt om bilförsäljarna tas på sängen när elbilsmarknaden exploderar. Kunskap tar tid att bygga upp och omställningen för företagen blir betydligt smidigare om de börjar nu.

Om bilhandlarna exponerade bilar som går på alternativa drivmedel och/eller elbilar i mycket högre utsträckning, och fokuserade kampanjer på supermiljöbilar skulle de bidra till att styra kunderna i rätt riktning. Det skulle vara ett smart drag för att förbättra sitt varumärke och förbereda sig och personalen för vad som komma skall. Om jag fick önska mig ett nyårslöfte från bilbranschen, skulle jag önska mig detta. Vem är först ut?

Publicerat på lördag februari 10, 2018